Corridor A16 van Rotterdam naar Breda
Het project C-ITS is in 2015 gestart om in samenwerking met Duitsland en Oostenrijk coöperatieve ITS-diensten te ontwikkelen, die bijdragen aan slim, veilig en duurzaam vervoer. Kortom, Smart Mobility-oplossingen. Deze krijgen een plek op de zogeheten corridor, een traject dat start in Rotterdam en via Frankfurt naar Wenen leidt. Het Nederlandse deel ervan loopt over de A16 bij Rotterdam naar Breda en vervolgens via Tilburg en Eindhoven naar Venlo, over de A58, A2 en A67.
Niet alleen de inhoud van het project is uniek, maar ook de samenwerkingsvorm is bijzonder. Bij het C-ITS-project zijn immers publieke én marktpartijen betrokken. Rijkswaterstaat is betrokken bij het Nederlandse deel van het project. Compass en Swarco hebben samen het wegkantdeel voor hun rekening genomen, zij hebben langs de A16 de bakens geplaatst die informatie naar de passerende voertuigen zenden (de Road Side Units). V-tron heeft ervoor gezorgd dat die info enerzijds door voertuigen kan worden ontvangen (via On Board Units) en anderzijds door bestuurders kan worden begrepen (via een Human Machine Interface).
De betrokken partijen hebben de publiek-private samenwerking als positief ervaren. “De essentie van dit hele C-ITS-project is: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder”, zegt projectmanager Abraham Bot van Rijkswaterstaat. 'Rijkswaterstaat, V-tron, Swarco noch Compass had dit project alleen kunnen uitvoeren. Elke organisatie heeft weer zijn eigen expertise. Aan het begin van dit project hebben we de partijen daar ook zorgvuldig op geselecteerd, omdat wij vanuit Rijkswaterstaat niet al die kennis in huis hebben. Via zusterprojecten zijn we uitgekomen bij relatief kleine, wendbare organisaties, die ook risico’s durfden te nemen. Dat is ons zeer goed bevallen.'
De wereld van Intelligente Transport Systemen zindert van innovatie
'De rol van Compass is die van system integrator: we brengen van begin tot eind de juiste partijen uit ons netwerk bij elkaar.'
Project voor Rijkswaterstaat
Het project Coöperatieve ITS-corridor (C-ITS), waarin Nederland met Duitsland en Oostenrijk samenwerkt om coöperatieve ITS-diensten te ontwikkelen, is de volgende stap. Allerlei Smart Mobility-oplossingen krijgen een plek op een traject dat start in Rotterdam en naar Wenen leidt. Een voorbeeld zijn de Road Side Units die we hebben ontwikkeld en geplaatst langs de A16. Dit zijn bakens die verkeersinformatie aan passerende voertuigen doorgeven. Met z’n allen zijn we zo op weg naar een toekomst die wordt gekenmerkt door zelfrijdende en -beslissende auto’s die onderling communiceren. Maar ook een toekomst met nog verder dichtslibbende wegen. Het wordt dé grote uitdaging om dat laatste te voorkomen.
Lees meerSmart Mobility
Compass kijkt door de waan van de dag heen naar morgen en overmorgen. Wat is de toekomst van Smart Mobility? En vanuit onze expertise van ontwerp en realisatie van verschillende (dynamische) verkeerssystemen kijken we naar onze eigen, toekomstige rol. Waar alle ITS-partijen nu mee bezig zijn, is nog maar een voorbode van een dynamische toekomst. Maar hoe ziet de lange termijn eruit? Momenteel zijn de systemen nog relatief statisch wat betreft techniek. De systemen vertellen de automobilist nu waar deze 50, 70 of 90 mag rijden en laat een rood kruis boven de weg zien. “Het project Coöperatieve ITS-corridor (C-ITS), waarin Nederland met Duitsland en Oostenrijk samenwerkt om coöperatieve ITS-diensten te ontwikkelen, is de volgende stap. Allerlei Smart Mobility-oplossingen krijgen een plek op een traject dat start in Rotterdam en naar Wenen leidt. Een voorbeeld zijn de Road Side Units die we hebben ontwikkeld en geplaatst langs de A16. Dit zijn bakens die verkeersinformatie aan passerende voertuigen doorgeven. Met z’n allen zijn we zo op weg naar een toekomst die wordt gekenmerkt door zelfrijdende en -beslissende auto’s die onderling communiceren. Maar ook een toekomst met nog verder dichtslibbende wegen. Het wordt dé grote uitdaging om dat laatste te voorkomen.
LinkedIn artikel Ruben van Ardenne