De wereld van Intelligente Transport Systemen zindert van innovatie. Juist dan is het goed door de waan van de dag heen te kijken naar morgen en overmorgen. Hoe ziet Compass de toekomst van ITS eigenlijk? En ook: hoe ziet Compass zijn eigen toekomstige rol? Ruben van Ardenne, manager Strategie en Innovatie bij Compass, vertelt. <br><br>
“Waar alle ITS-partijen nu mee bezig zijn, is nog maar een voorbode van een dynamische toekomst. Bij Compass kijken we naar innovatie met het 3-Horizons Model. Horizon 1 is: waar staan we nu? Horizon 2: wat is een logische, aanpalende vervolgstap? En ten slotte horizon 3: hoe ziet de lange termijn eruit? Als we dat toepassen op ITS, zien we dat we nu nog relatief statisch bezig zijn met techniek. Deze vertelt je bijvoorbeeld of je 50, 70 of 90 mag rijden, en laat zien waar een rood kruis staat boven de weg.”
“Het project Coöperatieve ITS-corridor (C-ITS), waarin Nederland met Duitsland en Oostenrijk samenwerkt om coöperatieve ITS-diensten te ontwikkelen, is een volgende stap. Allerlei Smart Mobility-oplossingen krijgen een plek op een traject dat start in Rotterdam en naar Wenen leidt. Een voorbeeld zijn de Road Side Units die we hebben ontwikkeld en geplaatst langs de A16. Dit zijn bakens die verkeersinformatie aan passerende voertuigen doorgeven. Met z’n allen zijn we zo op weg naar een toekomst die wordt gekenmerkt door zelfrijdende en -beslissende auto’s die onderling communiceren. Maar ook een toekomst met nog verder dichtslibbende wegen. Het wordt dé grote uitdaging om dat laatste te voorkomen.”
“Bij Compass denken we na over die derde horizon. Welke positie nemen wij daarbij in? Gaan we ons richten op de datakant? Of op die van communicatietechnologie, zoals 5G, wifi-p en dergelijke? Wat mij betreft blijft de techniek belangrijk voor Compass. Maar wel ondergeschikt. Want wat ons vooral onderscheidt, is ons ondernemerschap, onze rol als system integrator. In het C-ITS-project doen we al veel ervaring op met het aan tafel brengen en laten samenwerken van alle relevante, onderling zeer verschillende partijen. Overheden, autofabrikanten, systeemleveranciers, dataleveranciers enzovoort. In de enerverende ITS-toekomst die voor ons ligt, wordt dat in mijn ogen dé toegevoegde waarde van Compass.”
“Ten slotte: wie interesse heeft in onze visie, of wie wil sparren over de toekomst van ITS, nodig ik van harte uit voor een gesprek.”